Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012

Παρεκκλίνει απο την ισχυουσα νομοθεσία το Helios; (3)


Kαι το οραμα;;;

του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Σειρά παρεκκλίσεων από την ισχύουσα νομοθεσία για την εγκατάσταση και τη λειτουργία των μονάδων ΑΠΕ της εταιρείας ΗΛΙΟΣ εισάγει το νομοσχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΥΠΕΚΑ Γιώργος Παπακωνσταντίνου.

Με βάση όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, η εταιρεία ΗΛΙΟΣ, ως μητρική, και οι θυγατρικές της θα είναι εταιρείες κι οι επενδύσεις τους θα αντιμετωπίζονται κατά προτεραιότητα
και κατά παρέκκλιση των διατάξεων που ισχύουν για τις άλλες ομοειδείς επενδύσεις. Στο νομοσχέδιο προβλέπονται και πειθαρχικές παραπομπές όσων υπαλλήλων δεν τηρούν οριζόμενες προθεσμίες.
Εισάγει δηλαδή ένα απόλυτα προνομιακό καθεστώς για την ΗΛΙΟΣ και τους συνεταίρους της στις θυγατρικές που θα ιδρύσει, σε βάρος των άλλων επενδυτών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ΑΠΕ και υφίστανται ταλαιπωρίες χρόνων για να υλοποιήσουν τις επενδύσεις τους.

Ειδικότερα, το νομοσχέδιο του Γ. Παπακωνσταντίνου προβλέπει την ίδρυση της εταιρείας ΗΛΙΟΣ σκοπός της οποίας είναι να αξιοποιήσει εδάφη που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο ή σε ΟΤΑ, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.

Η ενέργεια αυτή δεν θα προσμετράται στην εθνική παραγόμενη ενέργεια, αλλά είτε θα εξάγεται, είτε θα προσμετράται υπέρ της χώρας η οποία έχει χρηματοδοτήσει την επένδυση (στατιστικός συμψηφισμός), όπως προβλέπεται στην οδηγία 2009/28.
Ωστόσο, δεν αναφέρεται καμία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της δεύτερης μεθόδου, κατά την οποία η παραγόμενη ενέργεια απορροφάται από το σύστημα του κράτους στο οποίο είναι εγκατεστημένη η μονάδα (τιμή πώλησης κ.λπ.).

Το όλο σχέδιο, η αρχική μορφή του οποίου έχει γερμανική έμπνευση, προβλέπει τη δημιουργία μιας εταιρείας που λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, με μετοχικό κεφάλαιο 1 εκατομμύριο ευρώ, με την επωνυμία ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΛΙΟΣ Α.Ε.

Το κεφάλαιο θα το εισφέρει το Πράσινο Ταμείο, οργανισμός που ελέγχεται από το ΥΠΕΚΑ. Στην εταιρεία αυτή θα εισφερθούν κατά χρήση εκτάσεις του δημοσίου, των ΟΤΑ, και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις θα συμφωνείται αντάλλαγμα για τη χρήση των εκτάσεων.

Η εταιρεία στη συνέχεια θα εισφέρει τις εκτάσεις που είναι κατάλληλες για φωτοβολταϊκές ή ηλιοθερμικές μονάδες σε θυγατρικές (εταιρείες-παραγωγοί), στο όνομα των οποίων θα εκδίδονται οι άδειες κ.λπ. Η υλοποίηση των επενδύσεων θα γίνεται από τις θυγατρικές, στις οποίες όμως θα εισέρχεται στρατηγικός επενδυτής.

Δηλαδή, στην ουσία, η επένδυση θα υλοποιείται από τον στρατηγικό επενδυτή, ενώ το ποσοστό συμμετοχής της μητρικής εταιρείας στο μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής θα προσδιορίζεται από την αποτίμηση της αξίας της παραχωρούμενης κατά χρήση έκτασης και της αξίας της άδειας.

Τα προνόμια Στο ΥΠΕΚΑ κατά καιρούς έχουν αποτιμήσει την αξία της κρατικής συμμετοχής στα επίπεδα των 20 δισ. ευρώ τον χρόνο, εφόσον αναπτυχθούν μονάδες ΑΠΕ, κυρίως φωτοβολταϊκά, με συνολική ισχύ περίπου 10.000 μεγαβάτ. Βεβαίως το ποσό αυτό είναι τεράστιο καθώς τα ελληνικά δίκτυα δεν μπορούν να απορροφήσουν πάνω από 2.000 μεγαβάτ, υπό τις σημερινές συνθήκες.

Εδώ βέβαια υπεισέρχεται και το θέμα της ίσης μεταχείρισης των επενδυτών, καθώς οι άδειες που έχουν εκδοθεί για φωτοβολταϊκά υπερβαίνουν τα 5.000 μεγαβάτ, ενώ για επιπλέον εγκατεστημένη ισχύ θα πρέπει να γίνουν μεγάλα έργα υποδομής στο ελληνικό δίκτυο, τα οποία είναι άγνωστο ποιος θα χρηματοδοτήσει υπό τις παρούσες συνθήκες.

Από μία αρχική σταχυολόγηση του νομοσχεδίου, προκύπτουν τα εξής ως προς τα προνόμια - ειδικές ρυθμίσεις που εισάγει υπέρ του ΗΛΙΟΣ:

· Ο Διαχειριστής του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.) κατά την κατάρτιση των μελετών ανάπτυξης του συστήματος, λαμβάνει υπόψη του την ανάπτυξη σε στάδια των σταθμών παραγωγής του προγράμματος ΗΛΙΟΣ. · Η εκπόνηση των μελετών και η εκτέλεση των έργων της εταιρείας, καθώς και οι συναφείς προμήθειες και εργασίες διενεργούνται κατ' εξαίρεση από κάθε κείμενη διάταξη, πλην του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετική με την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων.

· Για τη σύμπραξη στις θυγατρικές με στρατηγικό επενδυτή λαμβάνονται υπόψη σχετικές διακρατικές συμφωνίες.

· Οι αιτήσεις που καταθέτει η εταιρεία και οι θυγατρικές στο πλαίσιο του προγράμματος εξετάζονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες ή τους αρμόδιους φορείς της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι οφείλουν να έχουν περατώσει το έργο τους μέσα σε 10 εργάσιμες ημέρες από την ημέρα κατά την οποία περιέρχεται σε αυτές το σχετικό αίτημα.

Η υπέρβαση της προθεσμίας αυτής συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα του αρμόδιου υπαλλήλου και επιτρέπει στο κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο να αναθέσει τον φάκελλο σε άλλον ή σε άλλους υπαλλήλους. Ειδικά για την έκδοση προσφοράς σύνδεσης με το δίκτυο, η παραπάνω προθεσμία ορίζεται σε 1 μήνα.

· Οι ατομικές διοικητικές πράξεις, συμπεριλαμβανομένων των τυχόν απαιτούμενων οικοδομικών ή άλλων αδειών, που προβλέπονται από την εφαρμοστέα εκάστοτε νομοθεσία ως προϋπόθεση για την υλοποίηση του προγράμματος ΗΛΙΟΣ, εκδίδονται κατά προτεραιότητα από τις κεντρικές υπηρεσίες των οικείων υπουργείων με απόφαση των καθ' ύλην αρμόδιων ή συναρμόδιων υπουργών κατά παρέκκλιση τυχόν διατάξεων.

· Για την ένταξη των σταθμών του προγράμματος ΗΛΙΟΣ στο σύστημα ή στο δίκτυο, αντί της σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, υπογράφεται ειδική σύμβαση μεταξύ της εταιρείας-παραγωγού και του αρμόδιου διαχειριστή, διάρκειας 25 ετών, το περιεχόμενο της οποίας εξειδικεύεται αναλόγως, εάν αφορά στατιστική ή φυσική μεταφορά της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας.

πηγη euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιασε , πες τη γνωμη σου, τι περιμενεις;;
Ισως ολοι μαθουμε κατι ...

Οποια σχόλια ειναι υβριστικά θα κοβονται, όπως επίσης οσα σχόλια δεν συμβάλουν στην συζήτηση και ενημέρωση. Ευχαριστώ